CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Saturday, 26 November 2011

Nyah kau dari aku


nie kena tanya diri sendiri.

Aduh malas lagi

Perasaan malas mesti ada pada setiap diri manusia ,lebih – lebih lagi dengan bantuan syaitan yang suka mengoda manusia,erm kasih sebenarnya x terkecuali dengan perasaan malas . macam - macam alasan akan dicipta apabila sudah malas misalnya malas nak berjoging ,rasa badan kasih makin lama makin membelon tnggu masa utk pecah jer !! bagi mahasiswa perasaan malas mesti menghantui nak buat assignment,bila berlonggok baru menyesal x buat awal tambah lg dgn projek , malas nak pergi kuliah bila time tidu tambah dengan sejuk bukan main seronok tarik selimut,tp bila duduk rumah mcm2 kerja lah kena buat lbh lg kaum perempuan ,pagi2 kemas rumah,basuh baju (mesin yg basuhkan), jemur kain,angkat kain ,lipat kain ,masak .tp bila dah kawin berlipat ganda lah kerja nya tambah dengan urusan anak2 lg yang nak itu nak ini.tp satu hari tue kasih terbaca satu artikel dkt majalah mana tidak nya tersentap rasa kena atas hidung sendiri,artikel ini mengisahkan bagaimana kita nak menghalau perasaan malas

Haaaaaaaaa yang pertama1:pagi selepas kita solat subuh kita perbaharui niat kita,misalnya*hari nie aku nak jadi yang terbaik dlm sgala hal * hari nie aku nak cari bahan assignment x pun nak siapkan semua assignment ,tp kita mesti yakinlah dgn apa yg kita niat tue,jgn ragu2 pulak dengan niat kita nak siapkan semua assignment ,mcm mustahilnya jer nak siapkan 3 assingment tp kita dah pasang niat insya Allah dgn izin Allah kita boleh siapkan .

Yang kedua 2:kita mesti perang besar dengan perasaan malas,jgn biarkan diri kita dikuasai oleh dengan perasaaan malas, nanti mesti syaitan mesti berpesta jika kita malas kerana syaitan Berjaya membuatkan kita malas


Yang ketiga :tekan butang motivasi dalam diri


Yang ini bergantung atas individu itu sendiri,ada org apabila teringat org tue dikampung yang bersusah payah cari rezeki terus bersemangat,ada org tengok kata – kata motivasi terus semangat,ada org membaca terjemahan Al-Quran yang mengisahkan kisah para nabi terus bersemangat , butang motivasi dlm diri itu bergantung kepada individu itu sendiri utk bersemgat


Yg keempat: doa ,solat ,sabar:rajin2lah diri itu melakukanya .


Sebab Allah kata : “ dan apabila hamba – hamba ku bertanya kepadamu mengenal aku maka,(beritahu kepada mereka sesungguhnya ) aku Allah perkenankan permohonan orang yang berdoa mereka menyahut seruan –ku (dengan mereka beriman kepada-ku supaya mereka sentiasa berada dalam kebenaran ” Al-baqarah:186

Sekadar pengkongsian utk diri yg selalu lupa.