CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, 23 August 2013

Lemah iman

Generasi muda kini mempunyai banyak persoalan dan permasalahan yang pelbagai sehingga meragut nilai moral mereka.Hilangnya adab hormat kepada kedua ibu bapa,membiarkan ibu bapa mereka menangis setiap perbuatan mereka yang sakiti kedua ibu bapa.


Persoalan dan permasalah ini akan selesai jika mereka kembali kepada Allah dengan sebetul - betulnya,dekat diri kepada masjid,berkawan dengan kawan - kawan soleh,mendengar ceramah agama.

Para ulama sunnah wa jammah berprinsip :Iman kadang - kadang bertambah dan kadang - kadang berkurang.

Surah Al-Kahfi :13 "Sesungguhnya mereka adalah pemuda - pemuda yang beriman kepada tuhan mereka dan kami tambah pula mereka petunjuk"

Mereka sentiasa mencari - cari hidayah sehingga akhirnya Allah anugerahkan kepada mereka hidayah.Perbanyakkan ibadah - ibadah sunnah,berinteraksi serta bergaul dengan orang - orang yang soleh serta menghadiri ceramah dan majlis - majlis ilmu dan zikir.

Ingat Allah tidak akan sia - sia segala upaya kita begitu sahaja.

Surah Al-Ankabut:69 "Dan orang - orang yang berjihad untuk mencari keredhaan kami.Kami benar- benar akan kami tunjukkan kepada mereka jalan - jalan kami.Dan Sesungguhnya Allah benar- benar berserta orang -orang yang baik.

Surah Al-Muddatstsir:31 "Dan Supaya orang yang beriman bertambah imanya "

Surah AL-Maidah:3 "Pada Hari ini telah kusempurnakan untuk kamu agamamu,dan telah ku-cukupkan kepadamu nikmat-mu dan telah ku-ridhai itu jadi agama bagimi

Iman kita sering kali diuji dengan perkara - perkara yang melemahkan,dihentam perkara - perkara duniawi dan juga diserang pemikiran yang merosak setiap pagi,petang dan malam,Kita tidak mempunyai daya dan upaya kecuali hanya bisa kembali kepada Allah.

Hasan Basri mengatakan,"Iman bukan sekadar keindahan dan hanya sekadar harapan belaka.Tetapi iman itu adalah sesuatu yang tertancap didalam hati dan benarkan oleh amal perbuatan.

"Hati itu kadang hidup,kadang mati.Dia akan sentaiasa hidup dengan ibadah - ibadah yang wajib dan sunnah tetapi ia bisa mati dengan berbagai dosa dan kemaksiatan."


kita kadang - kadang mungkin hairan melihat pemuda - pemudi kini sering kali mengaku bahawa dia mencintai Allah dan Rasulnya,namun dia melakukan perkara - perkara yang bertentangan dengan mereka.

Dia Sering tidur ketika azan subuh masih lagi berkumandang,menjauhkan Al-Quran daripada kehidupanya,memaki dan herdik kedua ibu bapa ,tidak pernah memenuhi hak- hak seorang muslimin.

Lalu dimana keimanan yang dia war-warkan itu?Wahai saudaraku,sesungguhnya iman itu adalah amal dan bukti nyata.

Ibnu qayyim Mengatakan bahawa,"Syarat - syarat taubah nasuhan itu ada tiga :
1.Penyesalan terhadap perbuatan jahatnya.
2.Menghapuskan semua perbuatan jahatnya.
3.Meminta ampun dan maaf.

Awal penyesalan adalah menganggapsemua kejahatan yang telah dilakukan sebagai sesuatu yang besar dan serius."

"Ada tiga golongan manusia yang Allah tidak sudi berbicara ,melihat dan mensucikan mereka pada hari kiamat,dan mereka akan mendapatkan siksaan yang pedih:iaitu orang tua yang berzina,raja yang berbohong, dan orang miskin yang sombongkan diri." 

 

No comments:

Post a Comment